door Frans Ruijter
Begin dit jaar ontving het bestuurssecretariaat van de gemeente Blaricum een brief van J.W. Vermeer. Bij de brief zat een foto van een staatsieportret van voormalig burgemeester J.J. Klaarenbeek (1884-1963).

Vermeer is een kleinzoon van Klaarenbeek. In zijn administratie kwam hij de foto tegen en vond dat deze thuishoorde bij de gemeente Blaricum. Het portret werd in november 1954 geschilderd door de Blaricumse kunstenaar Willem Dooijewaard ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van Klaarenbeek. Vermeer stuurde bovendien waardevolle achtergrondinformatie mee, waarvan in dit artikel gebruik is gemaakt.

De inbraak
Het schilderij is helaas al jarenlang verdwenen. Tijdens een inbraak in het gemeentehuis Nederheem (Torenlaan 50) in 1981 werd het, samen met enkele andere schilderijen, gestolen. Tot op de dag van vandaag is het niet teruggevonden. De inbraakbeveiliging had 45 jaar geleden nog niet de prioriteit die zij tegenwoordig heeft.

Burgemeester en voorzitter van Stad en Lande
Klaarenbeek was van 1922 tot 1946 burgemeester van Blaricum. Daarnaast speelde hij een belangrijke rol binnen erfgooiersvereniging Stad en Lande van Gooiland. In het bestuur van deze organisatie hadden de burgemeesters van de zes Gooise gemeenten (Blaricum, Laren, Hilversum, Bussum, Naarden en Huizen) van oudsher zitting. Sinds de invoering van de Erfgooierswet in 1912 was Emiel Luden voorzitter van dit bestuur. Klaarenbeek werd in 1938 benoemd tot vicevoorzitter. Na het overlijden van Emiel Luden in 1942 nam hij tijdelijk het voorzitterschap over. Bij Koninklijk Besluit werd hij per 1 januari 1946 officieel tot voorzitter benoemd. Hiervoor legde hij zijn ambt als burgemeester neer. Hij gaf vervolgens tien jaar lang leiding aan Stad en Lande van Gooiland. Dat deed hij met zoveel gezag en toewijding dat hij bij zijn afscheid in 1956 veel lof ontving. In de Laarder Courant De BEL van 6 januari 1956 werden zijn bestuurlijke kwaliteiten uitgebreid geprezen. Velen noemden hem een waardige opvolger van Emiel Luden.
In ons dorp herinnert sinds 2015 het Burgemeester Klaarenbeekpark aan deze, tot nu toe, langstzittende burgemeester van Blaricum.