door Sybert Blijdenstein
Bent u goed geholpen?

U kent die vraag vast wel. Gebeurt vooral op internet. Aan de telefoon? Dat medium is zo irritant geworden, met ring en ping, gebrom en getril en geklets uit de nek, dat de overheid er wel wat aan moest doen. Verboden. Helaas op internet gaat het maar door. Zoals bij dienstverlening: ‘Onlangs bent u door een van onze mensen geholpen. Bent u toen echt geholpen? Wij horen het graag. Help ons om steeds een beetje beter te worden. Daarom nodigen wij u uit voor een simpel onderzoek. Kost maar een paar minuten.’ Als braaf mens pikte ik er laatst eentje uit, waarop ik uitgebreid inging. Twee dagen later: ‘We mailden er al even eerder over. Omdat uw mening belangrijk voor ons is, proberen we het nu opnieuw.’ Ik dacht: ‘Blijf maar proberen, goedemiddag’ en haakte af.

We leven van complimenten. Maar daarom vragen? Soms moet ik een kwaliteitskeuze maken tussen nul en tien. Van de weeromstuit geef ik alles een tien. Dan ben ik echt binnen een minuut klaar. Ik volg mijn intuïtie op, en wat blijkt? Iemand, die veel ervaring heeft, kan bij het maken van een beslissing beter dáár op vertrouwen dan logisch redeneren.

Zo rijd ik al jaren op lpg vanwege de laagste prijs. Bijna intuïtief gekozen. Pas nu weet ik dat ik goed gehandeld heb. Lpg bevat geen lood of benzeen. Het octaangehalte ervan is hoger dan van superbenzine en euro loodvrij. Het verbrandt bijna zonder afvalstoffen. Zonder etsende zuren en koolafzetting. Is één van de minst milieubelastende brandstoffen. Heeft de schoonste emissie. En, de motor heeft een langere levensduur. Zo gaat de mijne al 350.000 km mee. Dat de speakers niet meer continue stereo werken, de handsfree autotelefoon onverwacht uitvalt en de airco vaak even niet werkt, heeft te maken met de ouderdom (1997).

Ik ben toch ook oud? Ja, en ik help mezelf best goed.