door Frans Ruijter
In het begin van de 20e eeuw verwerkten de Blaricummers hun eigen huisvuil vooral zelf; GFT-afval ging naar de beesten of werd op de composthoop gegooid voor de groentetuin. Hout en papier werden opgestookt in de kachel en het wasfornuis. En afgedragen en versleten kleding ging naar de voddenboer die aan de deur kwam. Was er dan nog afval over… dan werd dat op het eigen erf begraven.

Maar gaandeweg veranderde dit omdat er steeds meer afval kwam. En een logisch gevolg was dat de gemeente het ophalen van het huisvuil op zich nam.

Stortplaatsen en vuilniswagens
Er werd een stortplaats gemaakt aan de rand van het dorp. Deze eerste stortplaats kwam waar nu de oneven zijde van de Statenkamer is en aan de huidige even zijde van de Ruyschendaal. De gemeente had een vuilophaalwagen aangeschaft die multifunctioneel inzetbaar was. Er werd namelijk maar een paar dagen per week huisvuil opgehaald, zodat de wagen ook voor andere gemeentelijke taken ingezet kon worden. De stort raakte vol en er kwam een nieuwe aan de Bergweg/hoek Meentweg. En met meer en meer afval werd er uitgeweken naar het ‘Zandgat’ van Manus van der Heiden aan de Dwarslaan/hoek Lage Laarderweg. Er werd toen een echte vuilniswagen aangeschaft bij opbouwer Geesink uit Weesp. Dit was een zogenaamde ‘roltrommel’: de laadbak kon achter omhoog waardoor het huisvuil naar voren rolde. Er zat aan de rechterkant een stuur, buiten de cabine, waardoor de wagen ook van buiten de cabine bestuurd kon worden.

Overlaadstation Hilversum
De laatste vuilniswagen was een zogenaamde perswagen, zie foto met ‘laatste rit’, waar het vuilnis in de achter laadklep werd gegooid en met een hydraulisch aangedreven schuif naar voren werd geperst. Op 1 januari 1970 werd de stort aan de Dwarslaan gesloten voor het storten van huisvuil. De gemeente Blaricum bracht vanaf dat moment het afval naar het V.A.M.-overlaadstation (Vuil Afvoer Maatschappij) in Hilversum.

GAD
Vanaf 1 januari 1990 nam de GAD (volledige naam nu is Grondstoffen- en Afvalstoffendienst regio Gooi en Vechtstreek) het ophalen van het huisvuil over en werd dit regionaal opgehaald. Op 1 oktober 1990 werd het gebruik van de groene en grijze kliko ingevoerd. In de loop der jaren volgden de blauwe en oranje kliko. Per 1 juli 2026 verdwijnt de kliko voor pmd uit de tuin en gaat de GAD over op nascheiding. De GAD is verantwoordelijk voor het ophalen van huisafval in onze regio, niet voor bedrijfsafval. De GAD spreekt overigens liever niet over afval maar zegt grondstoffen, omdat uw gescheiden afval immers grondstoffen oplevert voor nieuwe producten. Bij de GAD werken zo’n 130 mensen op verschillende afdelingen: er zijn chauffeurs, vuilnismannen en -vrouwen, medewerkers op de scheidingsstations, beleidsmedewerkers die het afvalbeleid maken, handhavers, afvalcoaches, de klantenservice en communicatie-afdeling. En ze doen meer dan het inzamelen van afval: ze bedenken oplossingen om de regio te ondersteunen zo circulair mogelijk te worden, ze geven advies over afvalscheiding, ze werken samen met Stichting Omgevingseducatie om de jongere generatie te bereiken en geven advies over het verminderen van restafval, beantwoorden vragen van inwoners en nodigen schoolklassen uit om een kijkje te nemen op de scheidingsstations.