door Marjolijn Schat
Goed doen én geld verdienen: kan dat wel samen? Journalist en dorpsgenote Susan Sjouwerman (1990) laat in haar inspirerende debuut Goed Werk zien dat het kan. In dit boek portretteert ze zeventien sociale ondernemers – van wasmiddelmerk Seepje tot circulair modemerk Martan – die bewijzen dat idealen en ondernemerschap hand in hand kunnen gaan.

Goed Werk is bedoeld voor iedereen die twijfelt of je van idealistisch ondernemen wel kunt leven. Susan: ‘Ja: je kunt een beter klimaat nastreven, een eerlijk product op de markt brengen én er ook gewoon je hypotheek mee betalen.’

Van Quote tot Blaricum
Susan begon al jong in de journalistiek: op haar zeventiende schreef ze als freelancer voor het Noordhollands Dagblad. Tijdens haar studie Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam -met een uitstap naar politicologie en televisiejournalistiek aan Hofstra University in New York- bleef ze hier schrijven. Na haar afstuderen ging ze aan de slag bij zakenblad Quote, waar ze de wereld over reisde en tientallen topondernemers interviewde. Later werkte ze voor de economieredactie van de NOS en sinds 2019 is ze daar als freelancer verantwoordelijk voor het online gedeelte. Daarnaast schrijft ze voor onder andere FD Persoonlijk, Vogue en ELLE over duurzaamheid, innovatie en ontwikkelingen in de mode-industrie – een sector die volgens haar hard toe is aan verandering.

De ondernemersgids voor ambitieuze idealisten
Met Goed Werk schreef Susan haar eerste non-fictieboek: een gids voor jonge idealisten die een verschil willen maken. ‘Millennials en Gen Z groeien immers op in een tijd van klimaatcrisis, woningnood en geopolitieke spanningen. Geen wonder dat ze in hun werk niet alleen zekerheid zoeken, maar vooral zingeving.’ In het boek komen ondernemers voorbij die op creatieve wijze bijdragen aan een betere wereld. Zo gebruikt Food for Skin reststromen uit de voedingsindustrie voor cosmetica, en werkt Wilder Land met boeren die inheemse gewassen planten waarvan thee en andere producten worden gemaakt. Dit levert niet alleen inkomsten op voor de boer, maar versterkt ook de biodiversiteit: natuurherstel om je vingers bij af te likken. Susan benadrukt dat idealen zich niet vanzelf verkopen. ‘Je hebt een goed product nodig én ondernemerschap. Gelukkig barst Nederland van de inspirerende voorbeelden – genoeg om zelfs een tweede boek mee te vullen.’

Verliefd op Blaricum en onze boekhandel
Sinds 2018 woont Susan samen met haar man in Blaricum. Ze kenden het dorp niet en kochten hun huis ‘van papier’, maar raakten al snel verknocht aan de omgeving. Niet verrassend is ze vaak te vinden in de Blaricumsche Boekhandel – waar Goed Werk uiteraard ook te koop is.