Maar ook leegstand maakt deel uit van het huidige straatbeeld. Laten we hopen dat nieuwe initiatieven zich blijven aandienen.

door Gerda Jellema
Er waait een frisse wind door Blaricum. Bekende zaken wisselen van eigenaar, vertrouwde namen verdwijnen van de gevel, ondernemers slaan nieuwe wegen in en op verschillende plekken wordt volop verbouwd en vernieuwd. Tegelijkertijd verwelkomt het dorp nieuwe gezichten. Blaricum is in beweging.

Zo heeft Gordon Blushing overgedaan aan horecagroep Axivate en de zaak gaat onder leiding van Sidney Schutte en Gigi van Es verder als Bar Schutte. Ook bij The Red Sun veranderde er het nodige: oprichters Wimmy Hu en Pieter van den Ham droegen de dagelijkse leiding over aan horecaondernemer Camiel Meijer, maar blijven als aandeelhouders op de achtergrond betrokken.

Ook Stut en Blaric+ zijn verkocht. Tijd om stil te staan bij de verhalen van deze twee bekende dorpsnamen.

Slagerij Paul Stut wordt Slagerij Douwe en Mirjam


v.l.n.r. Douwe, Mirjam en Paul. Wij bedanken Paul voor zijn jarenlange inzet en het leveren van kwaliteit, en wensen Douwe en Mirjam samen met hun team veel succes bij hun inspanningen om Blaricum te blijven voorzien van een echte ambachtelijke slager.

Sinds 1964 kent het dorp een ambachtelijke slagerij die twee generaties lang werd gerund door de familie Stut; de eerste Harrie en Gemma Stut, de tweede Paul. En de opa van Paul had een slagerij in Amsterdam.
Slagerij Stut maakte naam als specialist in zelfgemaakte vleeswaren, rund-, kalfs-, varkens- en lamsvlees en werkt samen met kleine boeren die precies weten welke dieren geschikt zijn voor Stut. Zoals Paul Stut het verwoordt: ‘De boer weet dan: dit is echt een koe voor Stut’. Samen met zijn team van vakmensen won Stut diverse prijzen met huisgemaakte producten. Maar dan komt het moment waarop je jezelf afvraagt: ‘En wat nu?’ Gelukkig liep er binnen het team iemand rond die daar hetzelfde over dacht: Douwe Vos.

Een nieuw hoofdstuk voor Douwe en Mirjam
Douwe Vos, inmiddels al meer dan twintig jaar werkzaam bij Stut, vond de tijd rijp voor een eigen zaak. De deal was dan ook snel beklonken. Op 13 mei 2026 ging slagerij Stut officieel over in handen van Douwe en kreeg de zaak een nieuwe naam: slagerij Douwe en Mirjam. Mirjam, de vrouw van Douwe, komt uit de bloemenwereld en kent als ondernemer het klappen van de zweep. Samen slaan zij een nieuw hoofdstuk open, met oog voor ambacht en kwaliteit.

Een vertrouwd adres in nieuwe handen


v.l.n.r. Edwin, Peggy en Judith. Wij bedanken Judith en Edwin voor de altijd prettige sfeer, de deskundige en ‘gezonde’ adviezen, en wensen hen een mooie toekomst toe. Peggy en Faizel wensen wij veel succes met deze nieuwe uitdaging. We zien elkaar weer in de winkel!

Torenlaan 6 is al bijna een eeuw dé plek in Blaricum voor de aankoop van drogisterijartikelen. Waar vroeger ook schilderbenodigdheden, rookartikelen en een fotostudio te vinden waren, kwam in de loop der jaren de nadruk steeds meer te liggen op drogisterij en parfumerie. Koopmans, Engel, DA, Mooi en BlariC+: stuk voor stuk namen die door de jaren heen op de gevel hebben gestaan. Verschillende ondernemers gaven ieder op hun eigen manier kleur aan deze vertrouwde winkel in het dorp.

Na 26 jaar nemen Judith en Edwin afscheid
26 jaar geleden namen Judith Bakker en Edwin Oudkerk als jonge ondernemers de drogisterij-parfumeriezaak over. Samen met hun team bouwden zij in de afgelopen jaren aan een trouwe klantenkring en een winkel waar iedereen zich welkom voelt. Na lang wikken en wegen hebben Judith en Edwin besloten afscheid te nemen van deze vertrouwde plek.

Peggy neemt het stokje over
Zij dragen het stokje over aan Peggy Ramzan-Wong Fat en haar echtgenoot Faizel Ramzan. Peggy brengt een brede achtergrond mee in luxe retail en management. Naast het leiden van een eigen luxe parfumerie en schoonheidsinstituut in Amsterdam samen met haar echtgenoot, vervulde zij diverse leidinggevende functies bij gerenommeerde bedrijven in de cosmetica- en juweliersbranche.

Met haar 35 jaar ervaring hoopt zij, samen met hetzelfde team, Blaricum te blijven voorzien van zowel dagelijkse toiletartikelen als luxe parfums en cosmetica.