door Marloek de Greeff
Vanessa Teune woont met man en dochter Isa in Blaricum. Een veelzijdige, ondernemende dorpsgenoot: Ze geeft voedingsadvies, maakt steengoede make-up illusies en schrijft. We spreken elkaar over haar boek: Hoogbegaafd positief bekeken.

Vanessa vertelt dat de Bernardusschool, de school waar haar dochter inmiddels in groep zeven zit, adviseerde Isa te laten testen. Ze was toen zeven jaar oud. Vanessa en haar man hadden zelf niet eerder over de mogelijkheid van hoogbegaafdheid nagedacht en waren er niet bekend mee. Ze vonden het ook een beetje spannend: Wat voor effect zou een eventueel ‘stempel’ op Isa en op ons als gezin hebben? Toch besloten zij dat de test mocht plaatsvinden omdat het ook goede inzichten kan geven. Toen de uitslag van de test hoogbegaafdheid uitwees, verdiepten zij zich in het onderwerp. Het viel hen op dat hoogbegaafdheid veelal werd omschreven aan de hand van negatieve voorbeelden. Isa herkende zichzelf daar helemaal niet in. Ook Vanessa was erg verbaasd over de zorgelijke en sombere insteek: ‘Het heeft toch ook mooie kanten?!’

Positieve insteek
Voor Vanessa was dat de aanleiding om een boekje voor hoogbegaafde jongeren en hun ouders te schrijven. ‘Herkenbaar, met een positieve insteek en het liefst met wat humor.’ Ze las erover en ging in gesprek met jongeren, hun ouders, leerkrachten en deskundigen. Ze kwam meer te weten over hoogbegaafdheid en er kwam ruimte om de positieve kant te belichten. ‘Vaak wordt gedacht dat je als hoogbegaafde niet sociaal bent, supergoed bent in wiskunde en later vast een wetenschapper wordt. Maar dat hoeft niet het geval te zijn. Hoogbegaafd zijn betekent dat de “bedrading” in je hoofd een groot potentieel heeft. Maar het zegt niet of en hoe dat tot uiting komt. Het kan zich uiten in een wetenschappelijke interesse, maar net zo goed in een creatief talent.’ In het boek wordt de jongere meegenomen in die gedachtegang. Hoe kom je erachter wat jouw talenten zijn en hoe wil je daarmee omgaan? In het boek staan ook ervaringen en oefeningen. Vanessa heeft zelf een oefening gemaakt, geïnspireerd op het Enneagram. Daarmee kunnen jonge hoogbegaafden onderzoeken wat ze drijft, waar ze van ‘aan’ gaan. Mooie aanleidingen voor een gesprek en de start van een ontdekkingstocht naar hoe je als hoogbegaafde jongere aan de slag kunt met je persoonlijke ontwikkeling en het positieve van hoogbegaafdheid.

In gesprek
Vanessa ontkent niet dat er moeilijke of intense situaties kunnen zijn. ‘Het brengt uitdagingen met zich mee, maar wie heeft die niet? We zijn allemaal in ontwikkeling. Een positieve instelling, vertrouwen in jezelf als jongere en in gesprek blijven met elkaar, helpen om te ontwikkelen op een manier die bij jou past. Isa wordt goed begeleid op de Bernardusschool en heeft het er enorm naar haar zin. Het gaat heel erg goed met haar, daar zijn we ontzettend blij mee!’

Dit ‘andere’ boek over hoofbegaafdheid is heel welkom, zo blijkt. Het is al toe aan de tweede druk. Je vindt het in de Blaricumsche Boekhandel.
Op alseenspeer.nl lees je meer over Vanessa.