door Loes Post-Janmaat
Het is een frisse vrijdagochtend als ik, enigszins mokkend, de nachtvorst van mijn voorruit sta te krabben. De winterzon maakt pijnlijk duidelijk wat het winterweer, de ritjes met de hond naar het bos en de pekel met mijn zwarte karretje hebben gedaan. De hoogste tijd voor een flinke wasbeurt. Ver hoef je daarvoor niet meer te rijden. Met een kuchje komt de motor tot leven en snor ik naar de Blaricummermeent waar aan de Deltazijde de Gooise Carwash gevestigd is.

Het is al gezellig druk. Voor het binnenrijden van de wasstraat staat een enthousiaste medewerker mij te woord en informeert mij over de verschillende wasprogramma’s. Een paar jonge jongens verzorgen nauwkeurig de voorwas, schroeven de antenne eraf en voorzien de ruitenwisser van de achterruit van een beschermhoes. Dan rij ik de kettingbaan op en volgt er een uitgebreide reiniging. Het contrast kan niet groter zijn als ik even later mijn glimmende auto het stofzuigerplein op stuur.

Duurzaam
Op het all-in stofzuigerplein spreek ik JP van Dijck, operationeel manager Gooise Carwash. JP is vanaf het begin betrokken geweest bij de bouw van de Gooise Carwash. ‘Ons doel is een duurzaam alternatief te bieden met de beste service tegen een nette prijs,’ vertelt hij trots, ‘we zijn volledig zelfvoorzienend in stroom door de 352 zonnepanelen op het dak én we werken met gerecycled water. Er komt geen drinkwater aan te pas.’ We lopen naar buiten waar achter het pand de waterreservoirs ondergronds zijn aangelegd. ‘Het zijn 4 putten van elk 20.000 liter waar het water vanuit de wasstraat met behulp van bacteriën zo wordt afgebroken dat we het weer kunnen inzetten voor volgende wasbeurten. En natuurlijk werken we uitsluitend met milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen.’

Full-service stofzuigerplein
Terug op het stofzuigerplein wordt er inmiddels flink gebruikgemaakt van de faciliteiten. ‘De klanten kunnen hier met een bij de ingang ontvangen schoonmaakdoek het interieur van hun auto poetsen. Deze doeken worden gewassen en hergebruikt. Elk parkeervak beschikt over een eigen stofzuiger en er zijn luchtdrukpistooltjes voor de moeilijk bereikbare plekken. En je kunt de banden op spanning brengen.’We lopen een stukje verder waar enkele medewerkers van het team een auto aan het stofzuigen en poetsen zijn. ‘Zij zijn bezig met de VIP-behandeling,’ legt JP uit,‘terwijl je in de wachtruimte een kopje koffiedrinkt of even wil werken wordt je auto van binnen en buiten onder handen genomen en in een klein uurtje zo goed als weer showroom-klaar gemaakt. Je kan ook bij ons terecht voor een extra behandeling zoals een leer- of stoffen behandeling. Mocht je in die tijd liever naar huis gaan, hebben we fietsen te leen.’

Unieke wachtruimte
Inmiddels zijn we bij de wachtruimte aangekomen. Nostalgische foto’s van het oude dorp van Blaricum, de meeste met een knipoog naar de automobielwereld van weleer,sieren de wanden.

JP maakt een grapje met één van de jonge medewerkers. Er hangt een prettige sfeer in het team en JP beaamt dit. ‘De uitstraling van een goed, fris team weten de klanten ook te waarderen. Die worden persoonlijk te woord gestaan, met een glimlach.’