door Wilma van Maarschalkerweerd
Maar liefst 600 aanmeldingen kwamen binnen voor de reünie van de Bijvanck basisscholen op 6 juni jl. Zelfs van de allereerste leerling die in 1975 binnenkwam als één van de vier(!) leerlingen waar de drie samenwerkende scholen mee begonnen. Een openbare, een katholieke en een protestantse school met open wanden onder één dak, een uniek concept, volgens opdracht van toenmalig burgemeester Anneke Le Coultre.
Die 600 oud-leerlingen komen verdeeld over de dag in vijf shifts van tien jaar en melden zich bij één van de oud-leerkrachten van hun school. Daar begint vaak de herkenning al. En dan zie je ze rondkijken, op zoek naar bekende gezichten. Een enkeling vindt helaas niemand van zijn jaar, de meesten staan al gauw druk bij te praten en herinneringen op te halen. Er draaien powerpoints met klassenfoto’s en foto’s van kamp en schoolreisjes, wat leidt tot herkenning, ‘Dat ben ik!’ en het opdiepen van bijna vergeten namen.
Uitdijende klassen
Prinses Beatrix opende de scholen officieel in 1976. Rondom het schoolgebouw groeide de Bijvanck inmiddels als een malle en na twee jaar hadden de scholen samen 1200 leerlingen! Het was continu aanpassen aan meer leerlingen, samengevoegde en uitdijende klassen en huisvesting in noodgebouwen. Inge, OBS-leerling van het eerste uur, zat drie jaar lang in dezelfde klas als haar oudere broer en herinnert zich het ‘laatjes wisselen’. ‘Dan moesten we vanuit onze combiklas met ons laatje naar de katholieke of de protestantse school en kregen we les met kinderen van ons eigen leerjaar.’
Bewuste keuze
De leerkrachten uit die tijd kijken met genoegen en weemoed terug op de inspirerende en verregaande samenwerking in die jaren, blijkt uit de verhalen. Er waren letterlijk en figuurlijk geen dichte deuren tussen de scholen. Alleen over het overnemen van elkaars leerlingen was de afspraak: dat doen we niet. Meneer Kees (Kramer) koos heel bewust voor het concept toen hij in 1990 solliciteerde bij de Katholieke Basisschool. Hij verhuisde ervoor vanuit Oost-Nederland en werkt hier nog steeds met plezier. KBS-directeur Sebastiaan te Kloese: ‘KBS en OBS delen nu in goed overleg het gebouw, de conciërge en de vakleerkracht gymnastiek en we stemmen de eindejaarsmusical op elkaar af. KBS biedt regulier basisonderwijs, OBS Daltononderwijs.’
Klaar voor de toekomst
Beide scholen hebben diverse feestelijke jubileumactiviteiten achter de rug en er is een reünie voor leerkrachten geweest. Het organisatieteam van oud-leerkrachten Marius, Gerard, Leo, Wim en Pierre en meneer Kees hebben tot nu toe elk tienjaarlijks jubileum georganiseerd, in samenwerking met de schooldirecteuren van dat moment. De school ondergaat dit jaar een fikse renovatie. Ruimtes worden heringedeeld en van frisse verf en kleur voorzien. OBS Bijvanck en KBS De Pionier, 50 jaar jong, zijn klaar voor de toekomst, een fijne plek voor leerlingen en leerkrachten. Dat was het en dat blijft het!
Recente reacties