Branca Schellevis, directeur-porgrammeur van Het Theater Blaricum, heeft bijna veertig jaar ervaring in de culturele sector als producent, zakelijk leider en directeur

door Annette Wierper
Wandel de foyer van Het Theater Blaricum binnen en je weet meteen dat je hier welkom bent. Modern designmeubilair in warme vormen en kleuren nodigen uit voor een gesprek, een voorbeschouwing, een verwachtingsvol genieten van wat komen gaat: een prikkelende conference, een ontroerend kerstconcert, een absurdistisch cabaret of een hartverwarmende chanson-recital. Eenmaal gezeten in de rode fauteuils in de zaal verlies je, zodra de lichten doven, ieder gevoel van plaats en tijd.

Waar ooit de beroemde sportbeschuiten van George Enzlin uit de oven kwamen, de internationaal bekende Soundpush studio zat en de gebroeders Bolland hun muzikale carrière naar de toppen van de roem voerden, vinden nu voor-
stellingen plaats van uiteenlopend signatuur onder de bekwame en bezielende leiding van de directeur-programmeur Branca Schellevis.

Familiegevoel
‘Een warm bad’, noemt Branca het, ‘een huiskamergevoel’. Alsof je op bezoek bent bij familie. Dat familiegevoel komt inderdaad dichtbij, als artiesten na hun optreden zich onder het publiek in de foyer mengen en samen napraten over de voorstelling. Fijn voor het publiek en fijn voor de artiest, vanwege de onmiddellijke, en onverbiddelijke, respons op zijn of haar performance. Maar Branca plaatst wel een kanttekening bij het predicaat familiegevoel: ‘Het Theater is een bijzondere combinatie van een huiskamertheater met op professionele leest geschoeide faciliteiten: we hebben goeie mensen, goeie technici en professionele voorzieningen waarin de kwaliteit voortdurend wordt bewaakt.’ Dat artiesten die hier eenmaal hebben opgetreden graag terugkomen, is daarvan het levendige bewijs.

Corona
Met een bijna veertigjarige ervaring in de theaterwereld was Branca de gedroomde persoon om het theater vorm te geven. Wat volgde was een lange en enerverende reis langs investeerders, vrienden, vrijwilligers en artiesten. Toen het programma voor 2022 eindelijk rond was en de feestelijke opening in februari zou plaatsvinden met een optreden van Paul van Vliet zette corona bijna een vette streep door de rekening. Theaters moesten, net als de horeca, het langste dicht van iedereen. Op het eind was het nog even heel spannend: op de opening, de dag dat Paul van Vliet zou optreden, ging de 1,5 meterregel in de prullenbak. ‘We waren uitverkocht dus het kon, na wat heen weer geïmproviseer, doorgaan!’

Boerendorp
In het kantoor van Branca is het behaaglijk warm. Je verwacht een spinnende poes voor de suizende palletkachel, een hond op een kleedje. Maar nee, overal boeken, tijdschriften en manshoge, kleurige uitnodigende posters aan de wanden. Het oude jaar heeft nog veel moois in petto, het nieuwe theaterjaar is grotendeels rond. ‘Ik heb gelukkig een groot netwerk. Inmiddels word ik zelf gebeld: kunnen we weer een voorstelling boeken? En weet je wat zo grappig is? Mensen vinden het zo leuk dat je naar het theater kunt lópen. Het blijft toch het karakter houden van een boerendorp.’ Een dorp waar je je thuis voelt en waar je je welkom weet.
www.hettheater.nl