door Angélique Boezel-Spoor
Ze is pas 28 jaar oud, maar man oh man, het is bizar hoeveel Esmée Dekker al op haar curriculum vitae heeft staan. De zangeres/actrice/danseres schitterde in producties als De Jantjes, A Chorus Line, Lazarus en meer van deze wereldberoemde voorstellingen. Bij My Fair Lady leerde zij collega Yoran de Bont kennen en bij Evita en De Rocky Horror Show kruisten hun paden wederom. Een warme vriendschap was het gevolg.

Niet alleen hun theaterwerk schept een band; ze delen samen ook een passie voor Kerstmis. Bij Yoran met de paplepel ingegoten door het tuincentrum van zijn ouders, waar de kerstspullen altijd zeer bijtijds uitbundig aanwezig waren. Vorig jaar rond deze tijd fantaseerde het tweetal hoe mooi het zou zijn om een voorstelling te maken rond het kerstthema, compleet met zang, dans en tekst. Van het een kwam het ander en ineens was daar het serieuze plan om de show daadwerkelijk te gaan uitvoeren. Inmiddels is het zover. In de twee weken voor kerst verzorgen Esmée en Yoran zeven optredens in het land. Zij worden daarbij muzikaal ondersteund door twee pianisten die elkaar afwisselen, Marnix Wetzer en Steven Aswin. Met opzet is er gekozen voor kleine theaterzalen om het gebeuren intiem te houden. Er wordt afgetrapt op Texel, waarna Amsterdam, Rijswijk, Spijkenisse, Roosendaal en Leidschendam volgen. Op 22 december is het spektakel te zien in Het Theater. De kerstvoorstelling in Het Theater is uitverkocht (u kunt op de wachtlijst), maar kijk voor de andere steden op instagram.com/_esmee_dekker_/

Een voorstelling met het kerstthema
Met behulp van anekdotes en herinneringen zal het publiek worden vermaakt en ook nostalgische kerstliederen zullen ertoe bijdragen om de kerst als het ware ‘te ontleden’ als in wat die tijd nu precies inhoudt en wat het betekent voor ons. En uiteraard passeren er gezien hun verleden eveneens enkele grote musical hits de revue. Wat het voor hen nu extra spannend maakt, is dat zij alles zelf moesten doen. Bij grote shows worden alle aspecten door de daarvoor aangetrokken professionals uitgevoerd. Dit keer lagen alle bordjes bij henzelf op schoot. Het bleek een heidens karwei, met menig slapeloze nacht tot gevolg, maar het uiteindelijke slagen maakte alles in één klap meer dan goed. De voorstelling – wel even ‘nagekeken’ door zowel regisseur
Martin Michel als choreograaf Chiara Re – voelt echt als ‘hun kindje’. Zo goed als Esmée kan zingen en acteren, het zakelijke vlak ligt haar wat minder. Vandaar dat het programma wordt begeleid door het DGTheater van Ruud de Graaf, dat de zakelijke honneurs waarneemt.

Geen donker gat
Wanneer de laatste voorstelling erop zit, zal Esmée niet in een donker gat vallen. De kerstdagen is ze vrij – dat is het voordeel als je je eigen productie hebt, dan kun je dat zelf regelen – dus die worden thuis gevierd met haar vriend en familie. Vervolgens starten half januari de repetities voor de nieuwe, groots opgezette uitvoering van de musical Grease – onder de auspiciën van theaterproducent Albert Verlinde – waarin zij de rol van de losbandige Rizzo, het liefje van Kenickie, mag vertolken. Het is overduidelijk dat de opleiding aan de Frank Sanders Academie die Esmée in Amsterdam heeft gevolgd, zijn vruchten heeft afgeworpen.