door Nelliëtte van Wijck
De school heeft sinds 6 maart een nieuwe directeur: Nadine van der Plas-Croese. Ze woont samen met haar man, kinderen en hond in de Bijvanck. Ze speelt een pittig potje tennis, wandelt graag en volgt sinds kort pilateslessen. Daarnaast zijn haar sociale contacten heel belangrijk voor haar.

‘Ik ben begonnen op de Gooilandschool in Bussum. Daar heb ik 18 jaar gewerkt, begonnen als student en geëindigd als ervaren leerkracht. Deze school heeft mij veel kansen gegeven om mijzelf te ontwikkelen. Daarna kwam ik in een fase terecht waarbij ik dacht “wat kan ik nog meer?”. Het resultaat van deze gedachte was dat ik begon bij KBS de Pionier als ervaren leerkracht. In de zes jaar dat ik bij deze fijne school gewerkt heb, heb ik mij verder ontwikkeld van ervaren leerkracht naar leidinggevende.’

Door naar de Bernardus
En nu is ze directeur van KBS de Bernadus. ‘Ik ben zeer hartelijk en warm ontvangen door het team, de ouders en de leerlingen. Mijn werkstijl is laagdrempelig, korte lijnen, waardoor ouders, leerkrachten en leerlingen mij makkelijk kunnen benaderen en dat doen ze gelukkig ook. Voor mij is veiligheid en ontwikkeling van zowel de leerlingen als mijn collega’s zeer belangrijk. Met veiligheid bedoel ik, dat elke leerling en mijn collega’s met veel plezier naar school en werk komen. En als er wat is, wat dan ook, ik klaar sta om een luisterend oor te bieden en waar mogelijk te helpen bij een eventuele oplossing. Met ontwikkeling bedoel ik ook zowel die van de leerlingen als van mijn collega’s, de cognitieve ontwikkeling. Ik bedoel hiermee dat zowel rekenen als taal belangrijk zijn binnen onze school. En daarnaast besteden wij ook tijd aan vaardigheden die een kind nodig heeft om wereldwijs onze school te verlaten. Denk hierbij aan doorzettingsvermogen, plannen, jezelf presenteren. Maar ook jezelf goed kunnen uiten, tegengas geven zonder boos te worden, dus goed kunnen argumenteren.’

IPC onderwijs
Bovenstaande is de visie binnen het International Primary Curriculum, IPC-onderwijs, een basisschoolcurriculum voor de zaakvakken en onderwijsconcept in één. Nadine legt dit met een voorbeeld uit: ‘Zaakvakken zijn aardrijkskunde, geschiedenis, natuur (biologie), mu-ziek en kunstzinnige vorming. We werken bijvoorbeeld met het thema chocola. Bij kunstzinnige vorming ontwerpen de leerlingen de verpakking, bij aardrijkskunde onderzoeken de leerlingen waar chocola vandaan komen, waar op aarde cacaobomen groeien, terwijl bij het vak natuur onderzocht wordt of chocola wel gezond is. Tenslotte wordt bij geschiedenis chocola in perspectief gezet qua tijdlijn en leggen de leerlingen verbanden met het heden.’
Nadine sluit ons gesprek af met de mededeling dat er op KBS de Bernardus nog ruimte is voor leerlingen. ‘Ik nodig ouders van harte uit voor een kennismakingsgesprek en/of een rond-leiding.’ www.kbsbernardus.nl