door Angélique Boezel-Spoor
Toeval bestaat niet zegt men wel eens. Maar hoe noem je het dán, als je iemand wilt interviewen en nog geen week ervoor wordt de betreffende persoon geëerd door TV-zender 192. Die wijdde op zondagmiddag 29 januari een heel uur aan het hetgeen waaraan Hans van Hemert tijdens zijn muzikale loopbaan heeft meegewerkt c.q. wat hij heeft opgestart.

Het bleek een feest van herkenning. Het grote publiek is natuurlijk bekend met zijn samenwerking met sterren als Ramses Shaffy, Liesbeth List, Sandra & Andres, Kamahl (ja, die van die olifant!) en ga zo nog maar even door. En uiteraard de dames van Luv. Het blijkt dat Hans was gevraagd een lied te schrijven voor het televisieprogramma van Sjef van Oekel, Waldolala, in de jaren 70. De compositie werd door hem afgeleverd en opeens was daar het idee om de tune te laten zingen door de drie aantrekkelijke dames, die daardoor meteen de ogen van heel Nederland op zich gericht kregen.

Forever Young
Het blijkt maar weer dat charme geen houdbaarheidsdatum kent. Hans, die inmiddels (net) geen 18 meer is, heeft op miraculeuze wijze zijn jeugdige uitstraling weten te behouden. Kijk naar foto’s van weleer en je herkent hem subiet. Wie zijn woning betreedt, wordt onmiddellijk hartelijk verwelkomd door papegaai Jaap, die met zijn 37 jaar koninklijk verblijft in een antieke kooi. En nee dierenliefhebbers, dat is niet zielig, want de kooi is open en Jaap kan gaan en staan waar hij wil.

De familie Van Hemert
Bij de familie Van Hemert stroomt het artistieke, creatieve en muzikale bloed rijkelijk door de aderen. Vader Willy stond natuurlijk bekend als televisieregisseur en schrijver, maar Hans begint letterlijk te glimmen van trots als hij vertelt over zijn drie dochters en kleindochter die allen zijn gezegend met een stem als een nachtegaal. Zij staan hem dan ook bij in zijn studio in Laren, waar hij nog steeds werkzaam is. Maar ook spreekt hij met veel bewondering over zijn eigen broers en zuster.

Samenvoegen en combineren
Gevraagd naar zijn persoonlijke vocale kwaliteiten, blijkt dat het verhaal van popgroep Milli Vanilli eind jaren 80 niet op zichzelf stond (de zangers bleken hun liedjes niet zelf te zingen). Hans heeft nl. op de plaat van de Haagse band 1850 het nummer Mother No-Head als voorbeeld ingezongen, waarna het muziekstuk is uitgebracht met zijn stem, maar alleen de officiële zanger werd genoemd en kwam in beeld. Naarmate Hans zijn verhalen vorderen, zie je een patroon ontstaan. De man heeft een ongelofelijk gevoel voor samenvoegen en combineren. Zo flopten bijvoorbeeld destijds de singletjes van Willem Duyn (beter bekend onder de door Hans bedachte naam Big Mouth) en Sjoukje van ‘t Spijker (artiestennaam Maggie MacNeal) afzonderlijk, waarna hij een samenwerking tussen hen bedacht. Mouth & MacNeal was geboren en bleek meteen een enorm succes. Deze tendens zie je terugkeren in zijn voorliefde voor koken: geen recepten, maar gewoon een snufje van dit, een lepeltje van dat en vooral mengen!

Ultieme droom
Gevraagd of er nog wensen op zijn to-do list staan, vertelt hij dat hij nog een aantal composities op de plank heeft liggen, waarvan zijn ultieme droom is dat die door een van de hedendaagse bekende dj’s onder handen worden genomen. En als zo vaak zou ik dolgraag verder vertellen, maar helaas zit ik qua woorden aan mijn taks…